Implicarea familiilor în viaţa satului, a „familiei de la grădi”

Familiile copiilor reprezintă o resursă esenţială pentru a ne atinge obiectivele educaţionale pe care le vizăm. Ne sprijinim unii pe alţii, având acelaşi scop – fericirea copiilor, a-i creşte împreună. Avem nevoie unii de alţii şi ţine de noi, să accesăm resursele de toate felurile cu care familiile pot contribui la bunul mers al “satului”. Le cerem şi le oferim părerea, ajutorul şi sfaturile. Creăm contextele în care acest schimb să poată avea loc, copiii simţind această strânsă legătură ca bază de siguranță şi apartenenţă. Avem numeroase mijloace de comunicare, contexte şi evenimente prin care familiile copiilor iau parte activ, la viaţa sătucurilor “Alle Kinder” şi “Stejarul pitic”.

Implicarea familiilor în viaţa satului, a „familiei de la grădi” 1

Copiii încep grădiniţa împreună cu părinţii lor: acomodarea copiilor nou-veniţi

Începe printr-o întâlnire de bun-găsit, pe care părinţii o au cu educatoarele, înainte cu câteva zile de prima zi de grădi. Se cunosc, se obişnuiesc să comunice cât de mult, discută pe marginea unui formular, aspecte importante – ce îşi doresc pentru copilul lor, ce ii place, ce nu îi place acestuia, cum se linişteşte când e supărat şi multe alte lucruri importante. Prima zi de grădi e împreună, copiii sunt însoţiţi de un adult apropiat – părinte, bunică, bonă etc. Pentru a avea o bază de siguranţă pentru a asimila mai uşor multele noutăţi ale vieţii de grădinar. În funcţie de experienţele anterioare ale copilului şi de temperamentul său, perioada de acomodare împreună cu părintele la grădi variază mult – de la câteva ore la 10 zile – o stabilim din mers, în funcţie de ce observăm împreună.

Mijloace de comunicare

  • Zilnică
    Poze de la activităţile zilnice la grupă încărcate de educatoare în albumele foto online, private;
    Raport legat de nevoile de bază în aplicaţia EDIO – cât a mâncat şi dormit;
  • Săptămânal
    Raport succint despre jocurile, noutăţile şi evenimentele săptămânii;
  • Bilunar
    Email legat de jocurile, noutăţile şi evenimentele întâmplate, ce învaţă copiii, cum se pot implica familiile lor;
  • Lunar
    Email la nivel de grădiniță cu noutăţile lunii, evenimentele şi tematicile urmărite;
  • Semestrial
    Întâlnirile individuale familii-educatoare pentru discutarea dezvoltării copiilor şi a obiectivelor pentru următoarele luni;
  • Ocazional
Implicarea familiilor în viaţa satului, a „familiei de la grădi” 2

Întâlniri periodice pentru informarea şi consultarea familiilor copiilor

  • Şedinţa cu părinţii de început de an: după 3 săptămâni de la începerea anului şcolar – prezentarea modului în care a decurs adaptarea copiilor şi a planurilor pentru anul în curs;
  • Şedinţa cu părinţii pentru prezentarea ofertei educaţionale pentru anul şcolar următor – luna aprilie;
  • Cafeneaua părinţilor – trimestrial, sâmbăta dimineaţa. Discuţii libere şi structurate, feed-back şi idei, propuneri pentru bunul-mers al grădiniţei. Metoda World Cafe. Propunerile sunt apoi discutate în cadrul echipei Stejarului pitic şi hotărârile, puse apoi în practică.

Se spune că e nevoie de un sat pentru a creşte un copil, aşa că Stejarul pitic este un sătuc unde copiii sunt îngrijiţi şi sprijiniţi să se dezvolte, de către educatori şi părinţi împreună, simţind o legătură strânsă între ”casa de acasă” şi ”casa de la grădi”.

Implicarea familiilor în viaţa satului, a „familiei de la grădi” 3

Sărbători și evenimente celebrate împreună cu familiile copiilor

Acestea sunt planificate împreună cu copiii şi uneori şi cu familiile copiilor, ideile şi propunerile acestora fiind luate în calcul, şi de cele mai multe ori, puse în practică. Educatoarele implică cât de mult copiii în pregătirea efectivă a evenimentelor.

Implicarea ocazională

  • Participarea la serbarea zilei de naştere a copilului la grădiniţă;
  • Ieşiri la picnic şi săniuş, în zile de sfârşit de săptămână, pe parcursul anului.

Sărbătorile schimbărilor de anotimp

Ateliere de joacă cu fiecare dintre anotimpuri, lecţii deschise cu mostre de jocuri (activităţi de învăţare), pe care copiii le propun părinţilor. Sărbătoarea:

  • toamnei, echinocţiul de Toamnă – sărbătoarea Recoltei
  • iernii, solstiţiul de iarnă – colind, recunoştinţă, familie
  • primăverii, echinocţiul de primăvară
  • verii – solstiţiul de vară.
  • Sărbătoarea de deschidere a anului scolar
    o zi în prima săptămână din noul an şcolar – timp informal, împreună;
  • Sărbătoarea de încheiere a anului şcolar – finalul lunii iulie
    Timp împreună în Familia de la Grădi, jocuri, activităţi, expoziţii, pentru retrospectiva anului şi celebrarea multelor reuşite de pe parcursul lor. Festivitatea de absolvire pentru copiii care merg la şcoală.
  • Sărbătoarea Lămpaşelor – sărbătoarea Sf. Martin
    În preajma zilei de 11 noiembrie, Sf Martin, din tradiţia ţărilor catolice. Sărbătorim generozitatea, altruismul. Confecţionăm lămpaşe, ne plimbăm împreună pe străzi împărţind lumină şi căldură – trecătorilor şi naturii;
  • Ateliere de decoraţiuni pentru Crăciun şi mărţişoare
    Creativitate și timp plăcut împreună
Implicarea familiilor în viaţa satului, a „familiei de la grădi” 4

Clăci pentru lucrări de amenajare şi întreţinere

Menite să aducă împreună familiile, copiii şi echipa de la grădi, în realizarea unor lucrări cu finalitate imediată, pentru folosul copiilor. Participarea e voluntară, desigur:

  • Clacă de primăvară – luna aprilie
  • Clacă de toamnă – luna septembrie
  • Lumea poveștilor – Seara de poveste – o dată pe lună, la finalul programului de grădi, copiii însoţiţi de părinţi rămân să asculte o poveste citită de un invitat special – un artist păpuşar, un autor sau ilustrator de carte. Timp de conectare şi sădit dragostea faţă de citit.
  • Părinţi la joacă – deschidere pentru participarea părinţilor la activităţile de rutină ale grupei de copii, pe tot parcursul anului, în funcţie de disponibilitatea lor şi nevoile grupei
  • Asistare şi ajutorul educatoarei într-o zi obişnuită de grădi;
  • Asistare, însoţire în cadrul ieşirilor lunare din grădi – la livadă, la fabrica de haine etc.;
  • Iniţierea şi conducerea unei activităţi de învăţare practice, cu un produs final concret – gătit, meşterit etc.
  • Susţinerea unei prezentări legată de o temă aleasă – de ex. prezentarea unei călătorii în Africa, cum ne periem dinţii, cum se proiectează o casă etc.;

În funcţie de tematica şi conţinutul proiectului de învăţare de la grupă, educatoarele sugerează părinţilor modalităţi în care se pot implica, părinţii sunt bine-veniţi cu propuneri, pe tot parcursul anului.

Întâlniri la cererea educatorilor sau familiilor pentru discutarea îngrijorărilor sau curiozităţilor legate de dezvoltarea şi comportamentele copiilor.

Alle Kinder și Stejarul Pitic sunt în curs de autorizare ARACIP și funcționează ca și centre educaționale